Klantretentie is een van de belangrijkste factoren voor de winstgevendheid van een bedrijf. Het is makkelijker en goedkoper om uw vaste klanten een uitgebreider of ander product te verkopen, dan nieuwe klanten aan te trekken. Dat weet u vast als geen ander. Een retentiemanager kan u helpen uw retentiecijfers te laten stijgen.
Klanten kopen producten of diensten steeds gemakkelijker ergens anders
U raakt uw klanten dus steeds makkelijker kwijt. Ook al zijn ze tevreden over uw product of dienst. Uw concurrenten zijn er goed in om uw klanten bij u weg te halen. Met een mooi tijdelijk aanbod bijvoorbeeld. Soms is het niet eens zo moeilijk om die klanten weer naar u terug te halen. Als retentiemanager kan ik u daarbij helpen.
Luisteren naar uw klanten en medewerkers is belangrijk
Als retentiemanager ga ik met uw medewerkers in gesprek. Zij weten vaak heel goed waarom uw klanten weglopen. En weten ze het niet, dan vragen we het de klanten zelf. Na een analyse van de oorzaken, maak ik een retentieplan.
Er is geen standaard retentieplan
Geen retentieplan is hetzelfde, want geen bedrijf is hetzelfde. Dat vind ik de uitdaging van het werk van een retentiemanager. Soms is het nodig om dingen uit te proberen. Om te ontdekken wat uw klanten nodig hebben om bij u terug te komen. Om de vinger op de zere plek te leggen.
Ik neem uw medewerkers mee in het hele proces
In eerste instantie zullen uw medewerkers niet staan juichen als ik er ben. Waarom moeten ze hun werk opeens anders doen? Wat was er mis met hoe zij hun werk altijd deden? Als retentiemanager maak ik ze mede-eigenaar van het probleem dat uw klanten weglopen.
Als de opdracht van de retentiemanager erop zit, gaan uw medewerkers verder
Ik werk vanuit wederzijds vertrouwen, met heldere open communicatie. Als retentiemanager stel ik vragen, moedig ik aan en help ik competenties verder te ontwikkelen. Zo groeit het zelfvertrouwen van uw medewerkers en wordt het toekomstperspectief weer helder.
Dat is mijn kracht als retentiemanager.
Ben ik de retentiemanager die u zoekt? Klik hier om mij te bellen voor een afspraak.